יום שני, 6 באוקטובר 2014

רשלנות רפואית בלידה - סקירת מערכות

במהלך ההיריון ולקראת הלידה נשים הרות מוקפות בעצות באשר לבריאות ההרה ולמען בריאות העובר. אבל דווקא התקופה הזו מלאה בחששות, מתחים ולחצים. כל אישה אמורה לעבור סדרה ארוכה של בדיקות. ככל שגילה מבוגר יותר והרקע הגנטי שלה או של בן זוגה סבוך יותר, כך גדל היקף הבדיקות שהיא צריכה לעבור. הימים סביב הבדיקות הרפואיות, והציפייה להגעתן של התוצאות, משאירות נשים רבות במתח רב.

הטכנולוגיה הרפואית מתקדמת וכבר בשלב מוקדם ניתן לאתר עוברים עם תסמונות ובעיות ולהשאיר בפני האישה ההרה את הבחירה אם להמשיך את ההיריון או לא. בחלק מהמקרים הבחירה להפיל את העובר חוסכת סבל מיותר הן לעובר והן להוריו. אך מה קורה במצב של רשלנות רפואית בביצוע בדיקות אלו? עו"ד רועי סגל מומחה ברשלנות רפואית, מאתר פרקליטי IL מייעץ לנשים בהריון כיצד יוכלו להימנע מרשלנות רפואית.


התרשלו בסקירת מערכות


אישה הגישה לבית המשפט המחוזי בירושלים תביעה נגד שירותי בריאות כללית על כך שבדיקת סקירת מערכות אשר הייתה אמורה להתבצע במשך 20 דקות לפחות, התבצעה בשטחיות ובזריזות במחצית מהזמן, ובכך נמנעה האפשרות של התמקדות בפניו של העובר וגילוי התסמונת הנדירה "הלמן שטרייף". תסמונת זו מלווה בהשלכות קשות כגון קושי התפתחותי, פיגור שכלי, קשיים מוטורים ואורך חיים קצר. גילויה בזמן יכול היה להביא לסיום ההיריון או להמלצה לסיומו.

בית המשפט סבר כי במהלך ביצוע הבדיקה, ניתן היה לאתר את המומים. שירותי בריאות כללית לא הצליחו להוכיח כי ביצעו את הבדיקות המקדמיות כדי לשלול חשד לבעיה גנטית, ולא שמו לב לנורות האדומות שדלקו ומהווים אינדיקציה חמורה כגון מבנה אף קצר במיוחד, עורף רחב ומצג בולט שכן תסמינים אלו מעידים בצורה מובהקת על פגם גנטי בעובר.

כמו כן, בית המשפט האמין לגרסת היולדת, אשר לטענתה, אילו הייתה מקבלת אינפורמציה אמיתית אודות מצב העובר בזמן אמת, הייתה מבקשת לבצע סקירת מערכות מורחבת. תפקידה של סקירה זו להתעמק בפגמים של העובר,  וככל הנראה הייתה מובילה לקבלת ההחלטה של הפסקת הריון. התובעת זכתה במשפט וסך הפיצויים שנפסקו לטובתה היו בסך כ 1.500.000 ₪.


כל מה שיכול להתפספס


בשנים האחרונות דווחו מספר מקרים בהם נשים יולדות מצאו את מותן כתוצאה מהסתבכות בלידה.

אולם, רשלנות רפואית ביולדת עלולה לגרום גם לנזקי גוף שונים לאישה ההרה כמו: פגיעה באיברי המין והרוויה, באגן הירכיים בשלפוחית השתן, נזק ללב, פגיעה בתפקוד הכליות, בעיות גב, זיהום ועוד. סיבוכים שונים במהלך לידה עלולים לגרום לכריתת הרחם או לגרום לשיתוק. במקרים קיצונים, לידה עלול להסתיים במות היולדת.


ניהול מעקב רשלני אחר התפתחות העובר בזמן ההיריון, עלולות להביא לבעיות שונות כמו התפתחות פיגור שכלי אצל העובר במהלך תקופת ההיריון של אמו. בין הגורמים להתפתחות פיגור שכלי הם: חוסר חמצן בדם של האם במהלך ההיריון, ובעקבות כך התפתחות מצוקה עוברית חמורה אצל העובר, מחלות שונות של האם במהלך ההיריון, כמו אדמת או דלקת קרום המוח, אשר אפשר היה למנוע אותן ע"י חיסון מקדים, סיבוכים וקשרים בחבל הטבור או התנתקותו מהשליה, וכן פגמים ובעיות מולדות במוח של העובר, אשר לא אותרו במועד, וגרמו להתפתחות איטית ולא תקינה של המח. השלכות אפשריות נוספות על היילוד אשר יכולים להתרחש כתוצאה מרשלנות רפואית הן: תסמונת דאון שלא אותרה בבדיקת מי שפיר, ותסמונת הX השביר שניתן לאתר אותה בבדיקת סקר גנטית.


טיפים להתגוננות מפני רשלנות רפואית בהריון ולידה


עו"ד סגל מונה טיפים שיסייעו לכן להתגונן או להקטין את מקרי הרשלנות הרפואית בהריון:


• בחרי רופא נשים שיש לו המלצות, שימי לב כי הוא אכן מחזיק בתעודת התמחות ברפואת נשים.


• הריצי במנועי חיפוש כגון גוגל את שמו של רופא הנשים המועדף עליך. חשוב מאוד לוודא כי בתוצאות החיפוש אין מידע לפיו הרופא המופיע בפסקי דין של רשלנות רפואית נקבע כרשלן.


• שתפי את רופא הנשים, אצלו את נמצאת במעקב בכל חשש, עבר היסטורי, בעיות רפואיות וגנטיות


• הקפידי להיות ערה לכל בדיקות ההיריון הקיימות, ישנן בדיקות סל שניתנות במסגרת קופת חולים וישנן בדיקות נוספות אחרות, פרטיות ובתשלום.


• הגיעי לכל הביקורים ככל שנקבעים לך במועדם, ואל תמעיטי בחשיבותן.


• פני לרופא נשים בכל בעיה שצצה במהלך ההיריון ובמידת הצורך גשי לבית החולים, תמיד עדיף לבצע בדיקה מאשר לא לבצע ולהיתקל בבעיה אשר יכלה להיפתר בדיעבד.


• בכל מקרה של בעיות חרדות, לחצים, בעיות זוגיות וכו" יש להיוועץ עם אדם מומחה לפתרון בעיות שכן לחצים נפשיים במהלך ההיריון יכולים להזיק הן ליולדת ואף לעובר עצמו.


• במקרה של סיכון במהלך הריון וודאי כי את נשארת להשגחה בהתאם להמלצת הצוות הרפואי, חשוב שתדעי כי השגחה צמודה בבית חולים בזמן הריון בסיכון בעלת סיכויים רבים יותר להצלחה שכן לצוות הרפואי עומד הידע, הניסיון והמכשור הרפואי אשר אינו מצוי בביתנו.


• במהלך ההיריון חשוב להימנע מצילומים אשר מותירים קרינה כגון בדיקת הדמיה C.T או רנטגן, צילומי שיניים וכו" שכן הם עלולים להסב נזק לעובר.


• וודאי כי הצוות הרפואי עורך תרשומת לגבי הטיפול הרפואי והתרופות שניתנות לך, תיעוד ברשומות הוא חובה בהתאם לחוק זכויות החולה ויכול להציל חיים כאשר הצוות הרפואי מתחלף.


• הכי חשוב: היי קשובה למתרחש סביבך. שכן לא תמיד הצוות הרפואי מנטר בעיות בהצלחה, רופא נתן לך תשובה שלא עולה לרוחך? אחות הודיעה לך שהרופא יגיע לבדוק אותך רק מחר? דעי לעמוד על שלך, שכן מחר עלול לעיתים להיות מאוחר מידי.



רשלנות רפואית בלידה - סקירת מערכות

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה